Julkrubban

Advent och jultiden närmar sig och då kommer traditionen med julkrubborna tillbaka i våra hem och kyrkor. Sankt Mikaels församling i Växjö har under många år varit lycklig lottad med, vad jag vågar påstå, att ha en julkrubba som är otrolig vacker och iögonfallande. Det är familjen Burén som år efter år lägger ner mycket arbete på att ge församlingen denna vackra julkrubba. Församlingen är mycket tacksam till hela familjen Burén för deras välvilja och godhet.

Överallt i världen, där de kristna firar Guds människoblivande, finner man julkrubban. Som bildlig framställning åskådliggör den Jesu födelse i Betlehem. Ingen vet med säkerhet när seden med julkrubba uppstod. På 300-talet meddelade kyrkan Santa Maria Maggiore i Rom att man hade en relik i form av brädor från stallet i Betlehem. De finns kvar, äktheten har betvivlats, men enligt den kristna traditionen behandlas de vördnadsfullt. Julkrubban ska inte ses som en vetenskapligt korrekt bild av den plats där Jesus föddes. Bibeln säger inte klart ut att Jesus föddes i ett stall, bara att han "lindades och lades i en krubba" Den första kända julkrubban skapades av Franciskus av Assisi. Hans firande år 1223 i Greccio ägde rum i ett verkligt stall med oxe och åsna och en krubba fylld med halm, dock utan den heliga familjen.

Mångfalden av julkrubborna är nästan utan några gränser. Varje krubbtillverkare framställer skeendet på sådant sätt, att Betlehem finns framför den egna dörren. Herdarna i krubborna i Bayern bär de sedvanliga dräkterna från sin trakt. I Japan är det samurajer i stället för kungarna, som lämnar fram gåvorna. Hos inuiterna ligger Jesusbarnet på en släde.

Klicka på bilden för förstoring

Barocken var julkrubbornas stora blomstringstid. Jesuiterna ville efter reformationen åter åskådliggöra tron. Därför krävde t.ex. ordensgrundaren Ignatius av Loyola: "Den troende måste kunna föreställa sig, hur Goliats rustning klirrar, när jätten, träffad av Davids sten, störtar till marken". På grund av denna uppfattning byggde jesuiterna mäktiga och värdefulla krubbor. Gnistan spreds över till städerna och slutligen ville varje församling ha en egen krubba.

Man tror att den första julkrubban på svensk mark visades redan 1803. Den stod inte i en kyrka, men hade koppling till katolska församlingen i Stockholm. Det gjorde den till teologisk dynamit.

Vid den tiden var det nämligen bara utländska medborgare som fick vara katoliker i Sverige. Någon ekumenik av dagens modell fanns inte, och präster som upptäcktes ha dragning till katolicismen kunde få sparken. Att ställa en krubba i kyrkan skulle därför vara något av en avskedsansökan.

Kring 1870 finner vi en av de första julkrubborna i Sverige, i ett borgligt hem i Göteborg. Från lutherskt håll fanns det motstånd mot denna sed, som ansågs vara katolsk. Föregångsmannen när det gäller julkrubbor i Svenskkyrklig tradition hette Gustav Teodor Lundblad. År 1884 utsågs han till komminister i Händene som ligger strax utanför Skara. Det är han själv som tillverkat krubban, vilket skedde 1886. Den är inte av dagens modell med fristående figurer. Det rör sig i stället om en målning, men mycket listigt gjord sådan. Tekniken kallas för transparang, och betyder att målningen är halvt genomskinlig. Man ställer ett ljus, eller numera en elektrisk lampa, bakom tavlan som då får ett helt annat liv.
Händenekrubban är dessutom med diverse tricks gjord för att se tredimensionell ut. Konstnären, det vill säga komministern, har också lyckats bra med detta. Därför var det utan tvekan en stor upplevelse för besökarna på juldagen 1886 när krubban för första gången stod på altaret. Däremot var nog inte många medvetna om hur stort historiskt ögonblick det var.

När krubban kommer upp i församlingens kyrka, besök den. Stanna till be och tacka Gud för hans människoblivande för hela mänsklighetens frälsning.

Diakon Oddbjörn

 

Klicka på bilden för förstoring

Sankt Mikaels Katolska församling i Växjö

Peruprojektet blir vilande

Läs mer...